تکنولوژی  Hi-Res چیست ؟ هر آنچه باید در مورد فناوری Hi-Res  بدانید!

سجاد نوری
13 اردیبهشت, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
high resolution audio - <strong>تکنولوژی </strong><strong> </strong><strong>Hi-Res </strong><strong>چیست ؟ هر آنچه باید در مورد فناوری </strong><strong>Hi-Res</strong><strong> </strong><strong> </strong><strong>بدانید!</strong>

با پیشرفت هرروزه تکنولوژی و رشد سریعی که در این صنعت در سال‌های اخیر تجربه کرده ایم، شاهد افزایش چشم گیر کیفیت کالاها و محتواهای تولید شده در این عرصه بوده‌ایم. پیش تر این نظیر این فناوری را در تلویزیون ها به صورت 4K،OLED و.. مشاهده کرده ایم اما یکی از این پیشرفت‌ها که زیاد مورد بحث واقع نمی‌شود و افراد کمی درباره پیشرفت‌های حاصل شده در آن مطلع هستند، پیشرفت در کیفیت و وضوح محتواهای صوتی است؛ به همین دلیل در این مطلب به بررسی ویژگی‌ها و معرفی محتوای صوتی با وضوح بالا (Hi-Res Audio) خواهیم پرداخت.

Hi-Res Audio  چیست ؟

فناوری Hi-Res یا به عبارتی تکنولوژی Hi-Res یک استاندارد صوتی برای حفظ کیفیت و تعادل صدا است. این تکنولوژی قادر خواهد بود که نمونه برداری و تولید صداهای با کیفیت تر از سی دی صوتی را انجام دهد.با Hi Res Audio کیفیت صداها به چیزی که در استودیو ها ضبط شده اند نزدیکتر هستند.

این تکنولوژی امکان ثبت طیف گسترده تری از صداها را داشته و بسیار دقیق تر عمل میکند.

در CD  صداهای با کیفیت دارای عمق 16 بیت و نرخ نمونه 44.1 کیلوهرتز هستند. معروف ترین فرمت های دیجیتالی نظیر MP3 و AAC حتی فایل ها را بیشتر از این هم فشرده میکنند. با اینکه این فرمت های صوتی خوب بنظر می رسند ، ولی Hi-Res پا را یک قدم فراتر گذاشته است.

صدای تولید شده توسط  Hi-Resolution دارای عمق 24 بیت و نرخ نمونه 96 کیلوهرتز کدگذاری میشوند تا سطحی از شفافیت و جزئیات که قبلا از دست می رفتند، ارائه دهند. ناگفته نماند استاندارد کیفیتی بیشتری هم وجود دارد که توان خروجی و تولید صدا آن عمق 24 بیت و نرخ نمونه 192 کیلوهرتز میباشد ، دقت داشته باشد که هرچه بیت بیشتری داشته باشد کیفیت و وضوح صدای بیشتری را شاهد خواهیم بود .

البته باید اشاره کرد که High Resolution Audio با یک نقطه ضعف نیز همراه است و آن شامل اندازه فایل می باشد. یک فایل با وضوح بالا معمولاً می‌تواند ده‌ها مگابایت حجم داشته باشد و تعداد کمی از آهنگ‌ها می‌توانند به سرعت فضای ذخیره‌سازی دستگاه شما را از بین ببرند یا برای پخش جریانی از طریق Wi-Fi یا شبکه تلفن همراه شما دست و پا گیر باشند. خوشبختانه، فضای ذخیره‌سازی بسیار ارزان ‌تر از گذشته است، بنابراین دریافت دستگاه‌ها با ظرفیت بالاتر آسان‌تر است و فن آوری های ارزشمندی برای کمک به مقابله با آن وارد شده اند.

hires audio 1024x494 - <strong>تکنولوژی </strong><strong>&nbsp;</strong><strong>Hi-Res </strong><strong>چیست ؟ هر آنچه باید در مورد فناوری </strong><strong>Hi-Res</strong><strong> </strong><strong>&nbsp;</strong><strong>بدانید!</strong>

فرمت های اصلی فایل

  • فرمتMP3 (بدون Hi-Res) :فرمت فشرده محبوب و با اتلاف، اندازه فایل کوچک را تضمین می کند، اما با بهترین کیفیت صدا فاصله دارد.این فرمت برای ذخیره موسیقی در انواعگوشی‌های هوشمند و آی‌پاد راحت است.
  • فرمت AAC (بدون Hi-Res) :اینفرمت، جایگزینی برای MP3 ها، کم حجم و فشرده است اما نسبتا صدای بهتری دارد.برای دانلودهای iTunes، پخش متناوب Apple Music و پخش متناوب YouTube استفاده می شود.
  •  فرمت WAV (Hi-Res): فرمتی که استاندارد همه سی‌دی‌ها با آن کدگذاری می‌شوند. کیفیت صدا عالی اما فشرده نشده است. به این معنی که حجم فایل‌ها، خصوصا فایل های HI-RES، از حالت معمول بیشتر میباشد.
  •  فرمت AIFF (Hi-Res) : جایگزین اپل برای WAV، با پشتیبانی فراداده بهتر است. AIFF بدون اتلاف و فشرده نیست.
  •  فرمت FLAC (Hi-Res) : این فرمت فشرده‌سازی حدود نیمی از فضای WAV را اشغال می‌کند  که به طور گسترده پشتیبانی می شود و به عنوان فرمت ترجیحی برای دانلود و ذخیره آلبوم ها با وضوح بالا در نظر گرفته می شود. 
  •  فرمت ALAC (Hi-Res): فرمت فشرده سازی بدون اتلاف اپل و همچنین Hi-Res را انجام می دهد، ابرداده ها را ذخیره می کند و نیمی از فضای WAV را اشغال می نماید. ALAC یک جایگزین مناسب برای iTunes و iOS برای FLAC می باشد.
  •  فرمت DSD (Hi-Res) : فرمت تک بیتی که برای سوپر سی دی های صوتی استفاده می شود که در انواع 2.8 مگاهرتز، 5.6 مگاهرتز و 11.2 مگاهرتز عرضه می گردد، اما به طور گسترده پشتیبانی نمی شود.

آیا برای گوش دادن Hi-Res به تجهیزات خاصی نیاز داریم؟

باید بگویم بله. در اولین قدم شما باید حتما یک مبدل دیجیتال به آنالوگ داشته باشید. خوشبختانه بسیاری از رایانه های امروزی،گوشی های جدید و پخش کننده ها، دارای دک هایی (یا داک همان مبدل دیجیتال به آنالوگ) هستند که می توانند از Hi-Res پشتیبانی کنند. البته اما و اگرهایی هم وجود دارد. معمولاً تلفن های همراه با این ویژگی نمی تواند به خوبی شما را برای شنیدن Hi-Res همراهی کند. این مورد در رایانه ها هم وجود دارد که با خرید تیونر یا آمپ های ارزان می توان این مشکل را برطرف کرد. هرچند پخش کننده های حرفه ای وجود دارند که می توانند به خوبی شما را به اوج برسانند.یکی از پخش کننده های این تکنولوژی در زمینه خودرو نیز پخش سونی مدل RSX-GS9 میباشد کخ در نوع حود بی نظیر است.برای دیدن قیمت و اطلاعات آن اینجا کلیک کنید.

فایل های مناسب برای صدای با وضوح بالا

برای ذخیره صدای High Resolution Audio ، به نوع فایلی نیاز دارید که بتواند عمق بیت بالاتر را در خود جای دهد. فایل‌های AAC و MP3 نمی‌توانند این کار را به  انجام برسانند. بنابراین،  FLAC بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و 24 بیت، رایج ترین سطح کیفیت است. عیب بزرگ فایل های موسیقی با High Resolution Audio این است که در مقایسه با MP3 ها بسیار زیاد هستند.آهنگی که با استفاده ازFLAC  24 بیتی کد گذاری می‌شود، بسته به نوع آهنگ، می‌تواند بیش از 20 برابر همان آهنگی باشد که در بهترین سطح کیفیت برای MP3  320 کیلوبیت بر ثانیه کد گذاری شده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع میتوانید به منبع خارجی نیز رجوع کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.