توان اسمی (RMS) چیست؟

سجاد نوری
28 فروردین, 1401
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
RMS - توان اسمی (RMS) چیست؟

RMS به چه معناست؟

کلمه ی RMS یکی از مهمترین اصطلاحات فنی در زمینه سیستم صوتی خودرو به شمار میرود که در خرید محصولات حتما باید به آن توجه کرد.توان اسمی،حقیقی یا همان RMS مخفف عبارت (root mean square) می باشد که در ریاضیات به معنی جذرمتوسط مربع است.این مقدار به Effective Value یعنی ” مقدار موثر” نیز شناخته می شود.معیار واقعی آر ام اس، آماری از اندازه کمیت متغیر است.

نحوه محاسبه RMS

آر ام اس (RMS) نسبتی است که یک چهارم حداکثر ممکن در تولید امواج فرکانسی در اسپیکر را با تغییرات ممکن تعیین می کند. اصطلاحا این واحد اندازه گیری را باید برای انواع فرم های موج سینوسی،مربعی،دندان اره ای و … دانست که به عنوان سرفصل کمیت محاسبات ارائه می شود.

اگر بخواهیم RMS  را به زبان آسان تری بیان کنیم میتوان گفت که یک چهارم کمیت نهایی یک اسپیکر در پخش فرکانس ها و تولید امواج آکوستیکی صوتی است.

یک اسپیکر میتواند مقدار بسیار زیادی از انرژی صوتی را بر مبنای وات در یک مدت کوتاه ایجاد کند اما در دراز مدت به خاطر فشار وارده زیاد آستانه آن تمام شده و قطعا آسیب خواهد پذیر خواهد بود. بنابراین اگر بخواهیم واحد خاصی برای سنجش تحمل مداوم کمیت فشار برای تولید انرژی را در آن محاسبه کنیم از معیاری استفاده خواهیم کرد که یک چهارم حداکثر متغیر فشار را برایمان رقم زند و آن واحد اندازه گیری کمیتی و حجمی دقیقا همان RMS می باشد.

بطور مثال اگر یک بلندگو خودرو بتواند 1000 وات صدا تولید کند مشروط به که این تولید فرکانس و موج صوتی در بالاترین سطح آن باشد در این صورت تحمل این فشار به صورت لحظه ای در مدت کوتاه و چند ثانیه ای خواهد بود و نمی تواند دائمی باشد چرا که سبب آسیب دیدن بلندگو خواهد شد.

حال یک چهارم محاسبه شده که برابر با یک چهارم کمیت نهایی بلندگوی مورد نظر است با توجه به اینکه هر بلندگو به صورت متغیر کمیت متفاوتی نسبت به دیگری دارد همان آر ام اس است که در مورد بلند گوی با حد اکثر توان 1000 واتی تقسیم توان حداکثر به چهار قسمت و نتیجه عدد 250 وات خواهد بود.

تمام بلندگو های 250 وات rms توان نهایی آنها 1000 وات است .

اگر بر روی بلندگو نوشته شده باشد 500 وات rms  توان حداکثری لحظه ای برابر با چهار برابر کمیت ذکر شده یعنی 2000 وات خواهد بود.

پاور هندلینگ هر بلندگو تقریبا معادل عدد آر ام اس است و توان نهایی لحظه ای را Peak power پیک پاور یعنی نقطه ی اوج توان تحمل است.

نتیجه :

بنا به دلایلی که گفته شد، توصیه می شود که هنگام استفاده از بلندگو ها، آنها را به یک آمپلی بیشتر از توان RMS بلندگو متصل کنید، همچنین پیشنهاد میشود که  از یک سوم ابتدایی ولوم دستگاه استفاده کنید تا هم بلندگوها دچار آسیب نشوند و هم از کیفیت صدای بسیار مطلوبی برخوردار باشید.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.