ردیاب بهتر است یا دزدگیر؟

سجاد نوری
28 بهمن, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
vehicle security 1038x576 1 - ردیاب بهتر است یا دزدگیر؟

ردیاب بخریم یا دزدگیر؟کدام ایمن تر و مناسب تر است؟

این روز‍‌ها اگر بخواهید هر عرصه را مورد بررسی قرار دهید، می‌توانید ببینید که هر ‌یک پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده و در مسیر رشد قرار دارند. آیا به این فکر کرده‌اید که بتوانید سیستم خودرو خود را از طریق خاصی پیشرفته کنید تا دیگر دزد‌ها نتوانند به آسانی به آن دسترسی داشته باشند؟ اگر ماشین‌تان به‌سرقت رفت، آیا سیستمی وجود دارد که بتوانید با استفاده از آن رد خودرو خود را بزنید و آن را پیدا کنید؟ بسیاری از تجهیزاتی که برای ماشین‌ها تولید شده‌اند، برای این هستند که امنیت و آرامش را به مالکان هدیه کنند. اگر به‌تازگی ماشین خود را تهیه کرده‌اید و قصد دارید آن را از هر لحاظ به بالا‌ترین سطح امنیت برسانید، کافی است از میان یک دزدگیر یا ردیاب، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انتخاب ردیاب مناسب

ممکن است که شما هم مانند بسیاری دیگر از افراد با این سوالات مواجه شده باشید که کدامیک بهتر عمل می‌کند؟ دزدگیر بهتر است یا GPS؟ با استفاده از کدامیک از این سیستم‌ها می‌توانیم خطر به‌سرقت‌رفتن خودرو خود را به حداقل برسانیم؟ برای اینکه بتوانید به تمامی سوالات خود پاسخ درست بدهید، کافی است این سیستم‌ها را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

image 1 - ردیاب بهتر است یا دزدگیر؟

بررسی چیستی ردیاب خودرو

با توجه به اینکه این وسیله در اندازه کوچکی تولید می‌شود، تمامی اجزای آن هم کوچک‌تر از آن هستند که بتوانید به‌عنوان یک فرد معمولی و با چشم غیر‌مسلح آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. اینکه بتوانید با استفاده یک وسیله بسیار کوچک، رد یک خودرو، شخص، کودک، کیف پول، گوشی موبایل و… را بزنید، مسئله جذابی بسیار است.

یک دستگاه کوچک الکترونیکی که می‌تواند از طریق سیگنال‌ها، مکان قرار‌گیری شیء مد‌نظر‌تان را به شما نشان دهد، چنین عنوانی را از آن خود می‌کند. اگر این دستگاه کوچک را درون ماشین خود قرار دهید و بخواهید آن را به دوست‌تان قرض دهید، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشنی که روی موبایل‌تان نصب شده یا از طریق کامپیوتر، متوجه شوید که ماشین‌تان به کجا رفته و در چه مکانی متوقف می‌شود. چنین اطلاعاتی که از ردیاب به مالک خودرو فرستاده می‌شود، شامل موقعیت جغرافیایی وسیله است.

به‌طور معمول، این دستگاه کوچک به رنگ مشکی تولید می‌شود. برای اینکه راحت‌تر چگونگی کارکرد آن را متوجه شوید، باید بگوییم که درون آن یک سیم‌کارت قرار گرفته و به جی‌پی‌اس متصل است. تمامی اطلاعات از طریق GPS به مالک فرستاده می‌شود.

اگر اینترنت نداشته باشید، چگونه می‌توانید این سیگنال‌ها را دریافت کنید؟ برای این موضوع هم فکر شده و نوع پیامکی این دستگاه تولید شده است تا افراد بتوانند به‌صورت آفلاین، موقعیت خودرو‌شان را از طریق پیامک دریافت کنند.

image 2 - ردیاب بهتر است یا دزدگیر؟

نگاهی به تعریف دزدگیر ماشین

کمتر کسی پیدا می‌شود که با سیستم و کارایی انواع دزدگیر خودرو آشنا نباشد. این سیستم دارای قسمت‌هایی است که با فعال‌شدن سنسور‌ها فعال شده و کارایی خود را نشان می‌دهد. سنسور‌ها، آلارم و آژیر در این موقعیت دست‌به‌دست هم می‌دهند تا در نهایت دزدگیر که سیستمی امنیتی است را تشکیل دهند.

اگر هنوز هم به مدل‌های قدیمی فکر می‌کنید و قصد دارید آن‌ها را خریداری کرده و روی ماشین خود نصب کنید، باید بدانید که چنین دزدگیر‌هایی نمی‌توانند از سرقت جلوگیری‌کند. چیزی که قابل توجه بوده و این روز‌ها طرفدار بسیاری دارد، دزدگیر‌های جدیدی است که تکنولوژی خاصی همچون ردیاب در آن تعبیه شده است.

در اینجا هم می‌توان کارایی GPS را مشاهده کرد. زمانی‌که این 2 سیستم امنیتی با یکدیگر متعهد شوند، می‌توانند سیستم امنیتی کاملی را برای افراد عرضه کنند. حتی دیده‌شده برخی اوقات صدای آژیر دزدگیر خودرو به‌حدی نیست که بتواند سارق را دستپاچه کرده یا اینکه حواس او را پرت کند؛ در چنین شرایطی، این سیستم کفایت نمی‌کند.

چنانچه قصد دارید تنها از این روش برای خودرو خود استفاده کنید، لازم است بدانید تجهیزاتی که در زمان تولید خودرو روی آن نصب می‌شوند، کارایی بهتری دارند. اگر بخواهید دستگاه‌های دزدگیر موجود در بازار که چینی هستند را تهیه کرده و آن‌ها را نصب کنید، باید بدانید که آن‌ها کارایی چندانی نداشته و عملکرد ضعیف‌تری دارند. با داشتن چنین مدل‌هایی نمی‌توانید در زمان سرقت، متوجه آژیر ماشین خود شوید. مدل‌هایی که دارای ردیاب هستند، می‌توانند به‌عنوان مکمل در این سیستم جای گیرند.

image 3 - ردیاب بهتر است یا دزدگیر؟

GPS خودرو چه قابلیت هایی دارد؟

عملکرد اصلی چنین دستگاهی برای این است که بتواند جایگاه دقیق خودرو شما را مشخص کند. چنانچه قصد استفاده از GPS خودرو را دارید، باید بدانید که کیفیت‌ها و قیمت‌های گوناگونی برای آن در‌نظر گرفته شده است؛ البته نمی‌توان گفت قیمت بالا دلالت بر کیفیت بالا هم دارد.

شما باید نوعی را انتخاب کنید که با بودجه‌تان سازگاری داشته و قابلیت‌های لازم را برایتان فراهم کند. در این چند سال اخیر، ردیاب ماشین توانسته جایگاه بالایی را در سطح امنیتی داشته باشد؛ به همین دلیل افراد زیادی طرفدار آن هستند.

حتی اگر سیستم دزدگیر قوی هم روی خودرو خود نصب کرده باشید، اما ماشین‌تان چنین دستگاهی را روی خود نداشته باشد، سارقان می‌توانند به‌آسانی وسیله نقلیه‌تان را به سرقت ببرند. البته باید بدانید که در کنار این عملکرد کلی، هر نوع GPS ماشین شیوه خاصی داشته و به‌طبع عملکردی متفاوت و مختص به خود را دارا است.

برای اینکه بتوانید بهترین مدل را برای خود تهیه کنید، بهتر است این موضوع را فارغ از بحث قیمت ردیاب خودرو مورد بررسی قرار دهید. بسیاری از این دستگاه‌ها عملکردی دارند که علاوه‌بر حالت GPS، به شما برای کنترل سرعت مجاز و غیر‌مجاز هشدار می‌دهند. این نوع ردیاب خودرو دارای سیستم هوشمند است. قطعات داخلی هر نوع GPS می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که چه سیستمی پشت آن نهفته است! نوع هوشمند، دارای اجزای داخلی هوشمند است.

image 4 - ردیاب بهتر است یا دزدگیر؟

قابلیت ها و امکانات دزدگیر

اینکه بسیاری از افراد تنها به این فکر هستند که به مال و اموال دیگران دستبرد زده و آن‌ها را بدزدند، از هیچ فردی پوشیده نیست. از زمانی‌که بشریت توانسته مبحث مالکیت را متوجه شده و آن را یکی از مسائل اساسی و مهم خود بداند تا به‌ حال، این موضوع همچنان ادامه دارد.

از آنجایی‌که تکنولوژی توانسته پیشرفت کرده و در عرصه‌های بسیاری از خود رد پا به‌جای بگذارد، دزدگیر را هم می‌توان یکی از وسایلی دانست که بشر برای حفظ امنیت مال و اموال خود، آن را ساخته است. با توجه به قیمت‌ها، این روز‌ها شاهد آن هستیم که خودرو را هم می‌توان یکی از دارایی‌های مهم تمامی افرادی که دارای آن هستند دانست.

برخی افراد از این ابزارها برای ایجاد امنیت ماشین استفاده کرده و برخی دیگر دزدگیر خودرو را ترجیح می‌دهند. هر‌یک از این وسایل در جای خود کارایی و قابلیت‌های خاصی دارند. البته قابلیت دزدگیر را نمی‌توان هم‌ سطح با ردیاب دانست! با توجه به تعاریف این وسیله، گفته می‌شود نوعی سیستم را دارا است که در‌صورت شکستن شیشه‌ها یا باز‌شدن درب‌ها، آژیر زده و مالک را از این اتفاق با‌خبر می‌کند.دزدگیر ماشین بطور کلی به دو نوع دزدگیر ساده و دزدگیر تصویری دسته بندی میشود.

برخی از دزدگیر‌ها صدای چندانی ندارند و ممکن است پیش از اینکه مالک بخواهد متوجه نبود وسیله خود بشود، سارقان آن را دزدیده، ماشین را به قطعات مختلف تقسیم کرده و هر قسمت را به ‌فروش برسانند. در اصل چنین دستگاهی همانند قفل فرمان یا نبود سوئیچ برای سارقان، می‌تواند سرقت را به تعویق بیندازد.

آیا فکر می‌کنید اگر صدای آژیر دزدگیر ماشین‌تان بلند باشد و شما را از وقوع این اتفاق با‌خبر کند، کافی است؟ اگر به صحنه بروید و سارقان دارای اسلحه باشند باید چه کاری انجام دهید؟

image 5 - ردیاب بهتر است یا دزدگیر؟

مزایا و معایبی که GPS و دزدگیر دارند

هر‌کدام از این سیستم‌ها علاوه ‌بر مزایایی که دارند، دارای معایبی هم هستند که بهتر است آن‌ها را نا‌دیده نگیرید. به‌طور تقریبی می‌توان گفت تمامی خودرو‌ها دارای دزدگیر هستند و کمتر ماشینی ردیاب دارد. البته این موضوع بیشتر برای ماشین‌های داخلی صدق می‌کند؛ ماشینی که بتواند رد خود را روی گوشی مالک نشان دهد، چندان در ایران مشاهده نشده است.

اما دیگر سیستم که روی اکثر ماشین‌ها وجود دارد با یک ریموت فعال و غیر‌فعال می‌شود. آلارم‌هایی که برای آن‌ها در‌نظر گرفته می‌شود، معمولا از پیش ضبط‌شده است.  حال بهتر است به ‌جای بررسی آن‌ها، مزایای هر‌کدام را بیان کنیم تا برتری­شان مشخص شود!

مزایای ردیاب

  • می‌توانید با استفاده از آن، از وضعیت و جایگاه ماشین خود در مناطقی با فاصله دور اطلاع یابید.
  • اگر دزدگیر نتواند کارایی خود را ثابت کرده و سارقین را از صحنه خارج کند، GPS می‌تواند کار نیمه‌تمام آن را تمام کند. کافی است از طریق آنلاین، موقعیت مکانی خودرو را متوجه شوید تا بتوانید آن را از سارقین باز‌پس بگیرید.
  • این وسیله دارای رنج قیمتی متنوعی است؛ تمامی افراد می‌توانند برای ایجاد و حفظ امنیت بیشتر دارای خود، یکی از آن‌ها را تهیه کنند.
image 6 - ردیاب بهتر است یا دزدگیر؟

مزایای دزدگیر

  • چنین وسیله‌ای در مقایسه با تجهیزات امنیتی دیگر قیمت نسبتا مناسب‌تری دارد.
  • صدای آژیر آن می‌تواند سارقین را از انجام کار‌شان باز دارد.
  • انواع تصویری و سیم‌کارتی می‌توانند هشدار‌های باز و بسته‌شدن درب‌ها را بدهند.

معایب GPS ماشین

  • قیمت آن به نسبت بالا است.
  • انواع بی‌کیفیت ممکن است اطلاعات غلط را برای مالک ماشین ارسال کنند.
  • این امکان وجود دارد که دستگاه‌هایی که گارانتی ندارند، پس از مدتی از کار افتاده و دیگر بدون استفاده شوند.
  • شرایط نگهداری از آن‌ها خاص بوده و بهتر است برای استفاده طولانی‌مدت، ردیاب ماشین‌تان را به‌خوبی حفظ کنید.

معایب دزدگیر

  • سارقین می‌توانند به‌آسانی آن را غیر‌فعال کنند.
  • اگر شما به‌عنوان مالک ماشین متوجه صدا نشوید، ممکن است پس از مدتی باعث آلودگی صوتی شود.
  • برخی از این سیستم‌ها با توجه به بعد مسافت کار می‌کنند؛ به همین دلیل ممکن است عملکردی ضعیف داشته باشند.

نتیجه گیری

ردیاب و دزدگیر 2 وسیله امنیتی هستند که می‌توانند در بسیاری از خودرو‌ها عملکرد خود را نشان دهند. وقتی این 2 در تقابل با یکدیگر قرار بگیرند، فکر می‌کنید کدامیک، عنوان برتری را از آن خود خواهد کرد؟ به ‌نظر می‌رسد ردیاب ماشین با داشتن GPS بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. اگر بخواهید یکی از آن‌ها را برای ماشین خود بخرید، می‌توانید آرانوکا را انتخاب کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.