راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین

سجاد نوری
28 بهمن, 1401
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
caraudio - <strong>راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین</strong>

برای انتخاب بهترین سیستم صوتی خودرو یا همان سیستم پخش صوتی نکات مختلفی را باید بررسی کنید. در این مقاله سعی کردیم تا معیار های مختلفی را جهت خرید بهترین برندهای سیستم صوتی خودرو در اختیار شما قرار دهیم.

حتما به این موضوع توجه کنید که الزاما داشتن صدای بسیار زیاد نشان بهترین سیستم صوتی ماشین نیست.هر چه سیستم شما در این زمینه با کیفیت تر باشد یعنی راحت‌تر می‌تواند صدای موسیقی را به گوش شما رسانده و صداهای خارجی و پیرامون مانند صدای ماشین ها و سایر صداهای اضافی را حذف کند.

کیفیت بهتر و بالاتر اصلی ترین ویژگی استفاده از سیستم صوتی مناسب است. سیستم‌های صوتی که مجهز به اکولایزر هستند،میتوانند بهترین کیفیت صدای ممکن را به شما هدیه ‌دهند.این مورد باعث می‌شود که ابعاد و حس جدیدی از موسیقی را درک کنید که تجربه تازه‌ای برای شما خواهد بود. هر چه کیفیت سیستم شما بیشتر و بهتر باشد ظرافت و قدرت بیشتری در کاهش نویز و ارائه صدای با کیفیت و خالص خواهد داشت.

معنا و مفهوم برخی نمادها در راهنمای خرید دستگاه پخش خودرو

جهت خرید بهترین سیستم صوتی ماشین بهتر است شناخت نسبی در مورد برند ها و قابلیت ها داشته باشید و اطلاعات کافی را در این مورد بدانید:

  1. در سیستم‌های دیجیتال آمپر را  با A و ولتاژ با نماد V بیان شده است.
  2. قدرت خروجی باندها و سیستم ضبط صوت با نماد W مشخص شده و Ω مقاومت این وسیله الکترونیک است.
  3. نماد PMPO به عنوان توان حداکثری و غیرواقعی بلندگوهاست و RMS قدرت واقعی آنها را نشان می‌دهد که هرچه عدد مربوط بالاتر باشد نشانه قدرتمند بودن بلندگوهاست.
  4. Hz(هرتز) فرکانس پاسخگویی دستگاه است که حجم تفکیک صدا را بررسی می‌کند و هرچه مقدار آن پایین‌تر باشد صدای بم به گوش می‌رسد و هرچه بالاتر باشد صدا ریزتر و تیزتر خواهد شد.
  5.  تک دین یا دودین: این نکته برای تهیه سیستم صوتی اتومبیل بسیار مهم است، چون در صورتی که به آن توجه نداشته باشید ممکن است نتوانید از امکانات سیستم خریداری شده استفاده کنید.

به عنوان مثال امکانات موجود روی اتومبیل‌هایی مثل پراید، پژو 206 و سمند صرفا استفاده از ضبط صوت‌های تک دین را برای کاربران مهیا کرده در حالی که اتومبیل‌هایی مثل تویوتا کمری، مزدا3، اسپورتیج و سانتافه به دلیل امکانات بیشتری که سازندگان در آن استفاده کرده‌اند قابلیت نصب سیستم‌های دودین را برای کاربران تدارک دیده‌اند.اگرچه امروزه با پیشرفت تکنولوژی میتوان به راحتی مانیتور اندروید خودرو را پیدا کرد.

بهتری برندهای سیستم صوتی خودرو 

با توجه به هدف و انگیزه شما برای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین برند‌های مختلفی از ارزان‌ قیمت با کارایی پائین و متوسط تا پخش‌کننده‌های گران‌ قیمت با ورودی‌های بیشتر و کیفیت صدای بالاتر در بازار موجود‌ند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

برند‌های شناخته شده‌ای مانند پایونیر،سونی،آلپاین،جی‌وی‌سی،راکفورد،پاورساند،کلاریون،کاروزریا،کنوود و… به دلیل سوابق طولانی در زمینه تولید سیستم‌های صوتی و کیفیت بالا به طبع قیمت گران‌تری نسبت به سایر برند‌ها دارند. اما برند هایی مانند کنکوردپلاس،پاناتک،جی مکس،مکسیدر،مارشال،ناکامیچی که طی سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند قیمت و کیفیت پائین‌تری نسبت به برند‌های نام آشنا دارند.

حتما توجه داشته باشید که با توجه به نیازتان از سیستم صوتی برند مورد نیاز خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر دنبال میزان صدای ورودی خاصی نیستید و استفاده‌ای معمولی از سیستم صوتی دارید نیازی نیست که پولتان را حتما صرف پخش‌کننده‌هایی با توان و ورودی‌های بالا کنید و می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

  • سیستم صوتی پایونیر (Pioneer)

 پایونیر قطعا یکی از معروف ترین و محبوب ترین پیشگامان صنعت ساخت سیستم صوتی برای اتومبیل است. این شرکت که سال ۱۹۳۸ در توکیو تاسیس شده و در زمینه ساخت گیرنده، بلند گو، سایر قطعات صوتی برای خانه و وسایل نقلیه فعالیت می‌کند. این شرکت یکی از برترین شرکت‌های الکترونیکی در زمینه فعالیت خودش در جهان است که طیف گسترده‌ای از تجهیزات مدرن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

کمتر کسی است از سیستم صوتی خودرو سر در بیاورد و اسم پایونیر را نشنیده باشد.مهم ترین و بهترین محصول که در ایران از این شرکت ارائه شده است،پخش پایونیر است.دستگاهی که جایگاه بالایی برای داشتن کیفیت مناسب بوده و جز مهم ترین ارکان سیستم صوتی خودرو است.

banner speakers pioneer 1024x366 - <strong>راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین</strong>

حتما بخوانید:آموزش تنظیم پخش پایونیر

محصولات پایونیر بخاطر داشتن کیفیت ساخت بالا و صدای دلنشین همیشه جایگاه خوبی در ایران داشته است.به این منظور خرید و فروش محصولات پایونیر بسیار ساده بوده اگرچه کمتر کسی حاضر است لوازم این برند را از دست بدهد.

  • سیستم صوتی کنوود (Kenwood)

اکثر افراد کنوود را با نام 718 آن میشناسند.محصولی که به 718 پشت آبی و یا 718 پشت مشکی نیز معروف است.محصولات کنوود دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و طول عمر خیلی خوبی دارند.پر فروش ترین محصولات این برند در سیستم صوتی پخش و بلندگو آن است.پخش کنوود 306 و بلندگو 718 محبوب ترین محصولات این شرکت هستند.

kenwood8 3 - <strong>راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین</strong>
  • سیستم صوتی جی بی ال (JBL)

 از سال ۱۹۴۸ شرکت جی بی ال به صورت مستقل کار خود را در لس آنجلس و کالیفرنیا آغاز کرد. حوزه تخصصی این شرکت ساخت بلندگوهای حرفه‌ای برای استفاده شخصی است.این دستگاه تخصص خاصی در ساخت ساب ووفر هایی دارد که می‌توان آن را در خانه و خودرو استفاده کرد.جی بی ال را میتوان یکی از با کیفیت ترین لوازمی دانست که در صنعت صوت فعالیت میکند.از ساب جی بی ال 1000 را باید از قدیمی ترین و محبوب ترین ساب های موجود در کشور دانست.یکی دیگر از بهترین نمونه‌های بلندگوی ساخته شده توسط این شرکت اسپیکر قابل حمل Flip4 با قابلیت اتصال به بلوتوث است.

JBL Stage 1210 1 - <strong>راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین</strong>
  • سیستم صوتی آلپاین (Alpine)

آلپاین،محصولی که زمانی در ایران جز پرفروش ترین ها بود.کیفیت ساخت بسبار بالا،تنوع زیاد محصولات و استفاده ار متریال مرغوب آن را از معروف ترین ها شرکت ها کرده است. این شرکت که به صورت اشتراکی بین دو شرکت ابر قدرت Alps Electric و Alpine اداره می‌شود در سال ۱۹۶۷ در توکیو با نام Alps-Motorola شروع به کار کرد و بعدها در سال ۱۹۸۷ به اسم کنونی یعنی آلپ الکترونیک (Alpine Electronic) تغییر نام و به فعالیت خود ادامه داد. سیستم‌های صوتی ساخته شده در این شرکت اکثرا در خودروهای مدل بالا مانند BMW و Honda استفاده می‌شوند. این شرکت علاوه بر این که موفقیت چشم گیری در ساخت سیستم‌های پخش کننده خودرو دارد، بهترین استریوهای مربوط به خودرو را نیز تولید می‌کند.

banner speakers alpine - <strong>راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین</strong>
  • سیستم صوتی جی وی سی (JVC)

اگر به دنبال یک محصول سرسخت و با طول عمر بالا و همجنین با کیفیت میگردید جی وی سی میتواند گزینه بسیار خوبی باشد.برندی که امروزه با پخش جی وی سی 462BT و بلندگو جی وی سی 7158 سروصدای زیادی بسیار زیادی بپا کرده است.محبوب ترین محصولات این شرکت دستگاه های پخش کننده خودرو و بلندگوها در سایز های مختلف هستند و دیگر محصولات این شرکت طرفداران زیادی ندارند.

sp main visual 06 - <strong>راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین</strong>

بهترین ترکیب سیستم صوتی ماشین

شاید برایتان پیش آمده باشد که چگونه یک سیستم صوتی خوب جمع کنیم؟

1.ترکیب پخش و باند

ممکن است شما هم مانند اکثر افراد دوست داشته باشید تا ماشین خود را از حالت فابریک در نیاورید و تا حد امکان آن را بصورت فابریک نگه دارید.این افراد، تنها به خرید یک پخش با کیفیت و بلندگو های بهتر از نمونه های فابریک، بسنده میکنند. در این سیستم ها، ممکن است در بسیاری از خودرو های جدید، احتمال دارد پخش فابریک نیز دارای کیفیت قابل قبول برای چنین سیستم ساده ای باشد پس میتوان از خرید پخش نیز صرف نظر کرد. در این سیستم ها، آمپلی فایری وجود ندارد پس تا حد ممکن از خریدن باند های پرقدرت که توان RMS بالایی دارند و گران قیمت هستند، صرف نظر کنید، مگر آنکه بعدا بخواهید آمپلی فایری به سیستم اضافه کنید.

banner band speaker - <strong>راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین</strong>

در این سیستم ها، از تمامی قسمت هایی که در خودرو برای بلندگو ها تعبیه شده است استفاده کنید. برای مثال، خودروی پژو 206 یا 207، دارای یک ووفر روی رودری جلو و یک تیوتر در کنار آینه بغل قرار دارد.پیشنهادی که ما میدهیم، از یک کامپوننت یا کواکسیال مناسب استفاده کنید تا بهترین صدا را داشته باشید.

برای طاقچه، از یک جفت باند 9×6 کواکسیال بیضی نیز میتوانید استفاده کنید که حتی بر روی پخش فابریک هم صدای قابل قبولی را از نظر حجم صدا در اختیار شما قرار می دهد اما به شرط آنکه قطب مثبت و منفی تمامی بلندگو ها را درست رعایت کرده باشید. برای داشتن بهترین کیفیت، از سیم های مرغوب برای باند ها استفاده کنید. البته برند های متفرقه زیادی برای این باند ها وجود دارد که تا حدودی کیفیت را میتوان از روی سایز مگنت، میزان توان RMS،سایز تیوتر، جنس صفحه و… تشخیص داد تا بتوان انتخاب خوبی کرد.

2. ترکیب باند و آمپلی فایر

در اینجور سیستم ها، نیاز به باند های کواکسیال مرغوبی همانند کنوود 718 ،پایونیر 6975 یا هر باند حرفه ای دیگری که صدایش را دوست دارید، میباشید و به یک آمپلی فایر دو کانال یا چهار کانال با قدرت مناسب (اگر از 4 عدد باند استفاده میکنید یا بعدا میخواهید ساب نیز اضافه کنید) نیاز دارید.

اگر میخواهید باند هایتان به زودی دچار مشکل نشود،بهتر است سراغ برند های متفرقه نروید. توجه داشته باشید که اصلا از میدرنج و تیوتر اضافه در این سیستم ها استفاده نکنید که صدا مشکلات ریادی برایتان رغم میزند.در این سیستم ها تقویت اسپیکر های جلو نیز پیشنهاد میشود و یهترین گزینه ها استفاده از از بلندگو های کامپوننت یا کواکسیال است.

banner band amplifier - <strong>راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین</strong>

همچنین، اگر درب عقب نیز جای بلندگو دارد، همانند پژو 206 و 207، یا زانتیا، میتوانید از کواکسیال های مرغوب استفاده کنید، این بلندگو ها نیازی به آمپلی فایر ندارند و مستقیما به پخش متصل میشوند، آی سی صدای پخش برای آنها کافی است. اگر به علاوه ی بلندگوی طاقچه و آمپلی فایر، سیستم فابریک را نیز به همین صورت تقویت کنید،مطمئنا تفاوت محسوسی را شاهد خواهید بود.

3. ترکیب باند،آمپلی فایر و ساب

طبیعتا در سیستم های قبلی، شما به خاطر استفاده از باند های کواکسیال یا کامپوننت، پاسخ فرکانسی تا 20 کیلو هرتز را به راحتی خواهید داشت اما برای پخش فرکانس های زیر 80 هرتز، حتما به سابووفر نیاز خواهید داشت.

برای انتخاب ساب ووفر مناسب، سابووفری را انتخاب کنید که فرکانس های زیر 80 هرتز را به خوبی پخش میکند. ساب های 12 اینچ تک کویل برای این کارها بسیار مناسب هستند چون اگر میخواهید از ساب دو کویل استفاده کنید باید یک آمپلی فایر قدرتمند و یا مونو(مخصوص ساب)، به سیستم اضافه کنید که قطعا هزینه بر خواهد بود و همچنین، صدای بیس بیش از حد خواهید داشت که عذاب آور است.

اما یک ساب ووفر تک کویل میتواند به راحتی با آمپلی فایر 4 کانال شما راه اندازی شود.در این موارد دو کانال به صورت پل (Bridge) برای داشتن توان حداکثری آن آمپلی فایر استفاده میشود.در این سیستم ها، یکی از مسائل این است که آیا ساب را میتوان روی طاقچه عقب نیز نصب کرد؟

در پاسخ باید گفت بله میتوانید و بهتر از ساب های طاقچه (Shallow) استفاده کنید.اگرچه در باکس های پورتد، شما صدای پشت صفحه ی ساب را نیز به علاوه ی صدای جلوی صفحه خواهید داشت.

banner band amplifier sub - <strong>راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین</strong>

این ترکیب صدا به خاطر جبران اختلاف فاز بین پشت و روی صفحه که توسط باکس انجام میشود، باعث داشتن صدایی قوی تر میشود اما اگر ساب را روی طاقچه بگذارید، تنها صدای صفحه ی جلوی ساب را خواهید داشت، که باعث میشود فرکانس های بسیار پایین، ضعیف تر پخش شده و در کل، تقریبا 30تا40 درصد حجم صدایی کمتر از ساب درون باکس خواهید داشت.

4. ترکیب میدرنج، ساب و تیوتر/سوپرتیوتر

به این سیستم ها، سیستم های کامپوننت و یا دارای چند جزء میگویند،در این سیستم ها شما دست باز تری برای انتخاب لوازم خود داریدتوصیه میشود که حداقل از دو آمپلی فایر استفاده کنید:

  • آمپلی فایر مونو برای ساب 12 یا 15 اینچ که بهتر است دارای دو کوئل مجزا باشد.
  • آمپلی فایر دو تا چهار کانال مناسب برای محصولات استریو

در این موارد بهتر است از میدرنج و یا فول رنج های استفاده کنید که فرکانس مناسبی را به نسبت ساب ووفرتان در اختیار شما بگذارد.

banner midrange sub tweeter - <strong>راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین</strong>

همچنین دقت کنید که از تعداد مناسبی برای راه اندازی سیستم صوتی خود استفاده کنید.بطوریکه نسبت محصولات استفاده شده به نسبت میزان بیس دارای تعادل باشد.

چند نکته مهم در جمع کردن بهترین ترکیب سیستم پخش

اگر در سیستم صوتی خودروی خود از میدرنج و سوپر تیوتر استفاده میکند بهترین گزینه برای استیج جلو در این موارد بکارگیری از کواکسیال ها و کامپوننت هاست تا نهایت قدرت لازمه از آن را داشته باشید و دچار درهم ریزی صدا نشوید.

دقیقا به همین خاطر در سیستم های حرفه ای که بر روی خودروهای روز دنیا استفاده میشود، به جای قرار دادن از میدرنج و تیوتر،معمولا از کامپوننت های آماده با کراس اور های با کیفیت بالا و یا حتی کواکسیال ها استفاده میکنند.کاری فوق العاده حرفه ای که در ایران کمتر بسیار کم رواج دارد.

اگر سایز مناسب خودروی خود را نمیدانید.راهنمای سایز فابریک بلندگو های ماشین را مطالعه کنید.

نکته مهم دیگر اینست که پس از بستن بلندگو و آمپلی فایر در این سیستم ها کار به اتمام نمیرسد.بهتر است از کابل های مرغوب و با کیفیت استفاده کنید تا در دراز مدت دچار بروز مسکل درسسیستم خود نشوید.یکی دیگر از نکات در جمع آورس سیستم صوتی سنگین استفاده از عملیات بیگ تری است که نباید آن را دست کم بگیرید و باید آن را انجام دهید تا زمین مدار، قوی باشد و هنگامی که منفی تغذیه آمپلی فایر را به بدنه متصل میکنید، بهترین برگشت جریان به سمت قطب منفی باطری را داشته باشید.

از دیگر نکات مهم بکارگیری از خازن ها در سیستم صوتی هست و اگر از دو ساب ووفر استفاده میکنید، حتما باید به فکر یک باطری هرچند کوچکتر،در کنار خازن ها باشید و دینام خودرو را تعویض کرده و از یک دینام قوی تری استفاده کنید. اگر از دو عدد یا بیش تر، آمپلی فایر استفاده میکنید،الزاما و باید آنها را در جاهای خنک نصب کنید. برای داشتن بیس پرقدرت و باکیفیت از بهترین کابل ها و باکس مناسب استفاده کنید تا راندمان و بازدهی آنها بالاتر رود.

سؤالات متداول درباره خرید سیستم صوتی ماشین

سوال :استفاده از پخش های تک دین بهتر است یا دودین؟

پاسخ :در واقع نمی توان به این سوال پاسخ دقیق و واضحی داد. انتخاب پخش کننده با قدرت مناسب به این بستگی دارد که کدام مورد برای ماشین شما مناسبتر است. اکثر خودروهای جدید دارای پخش های دودین هستند.اگر بخواهیم این دو نوع پخش را با اطلاعات فنی یکسان مقایسه کنیم تفاوت اصلی فقط داشتن یک صفحه نمایش لمسی برای نمایش تصاویر و ویدیو هاست.

سوال :حتما باید از آمپلی فایر برای سیستم خود استفاده کنم؟

پاسخ :خیر.اگرچه نبود آمپلی فایر یا همان تقویت کننده به شدت بر کیفیت صدا تاثیر می گذارد، اما اکثر بلندگوهای ساخت کارخانه نیازی به این موضوع ندارند.اما اگر از بلندگوهای خودروی خود راضی نیستید و یا دوست دارید شدت و قدرت بیشتری از بلندگوهای خود بشنوید می توانید به صورت جداگانه یک آمپلی فایر خریداری کرده و از صدا و قدرت بیس با کیفیت تری برخوردار شوید و از وجود آن لذت ببرید.

سوال : اکولایزر چقدر اهمیت دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که همه چیز بستگی به این دارد که استریوی ماشین در چه حدی است. برای گوش دادن به موسیقی و یا پادکست و فایل های صوتی نیازی به آن نیست. اگر یک صدای مطلوب و با کیفیت بالا و همچنین با کمترین نویز میخواهید استفاده از اکولایزر میتواند خواسته ی شما را برآورده کند.

لازم به ذکر است که اکثر دستگاه های پخش کننده خودرو دارای چند خط اکولایزر گرافیکی هستند و نیازی به خرید دیگری ندارید،تنها می توانید ضبط فابریک قرار داده شده را با نمونه ای قوی تر جایگزین کنید.

سخن پایانی

مطمئنا سلیقه و علایق افراد با یکدیگر متفاوت است و هرکس با توجه به بودجه ای که دارد برای خرید لوازم دلخواه خود ورود می کند. اما اگر شما از آن افرادی هستید که سعی می کنید از بودجه ی خود به نحو احسنت استفاده کنید پیشنهاد میکنیم حتما برای این موضوع وقت گذاشته و با افراد مطلع و یا کارشناسان ما مشورت کنید.

داشتن یک سیستم صوتی مناسب میتواند شما را در یک کنسرت کوچک غرق کند و حواس شما را تا حدودی از حواشی اطراف دور کند.در واقع شما با خرید بهترین سیستم صوتی ماشین و انتخاب دقیق و صحیح موسیقی می توانید در خودرویتان فضایی آرامش بخش ایجاد کنید که به دور از هر گونه سر و صدا و ترافیک خارج از خودرو باشد. جایی برای شما و آرامشتان که در آن می توانید کارهای روزانه را بررسی کرده یا کتاب صوتی و پادکست مورد علاقه خود را گوش دهید. همه چیز به شما و این که چه قدر به گوش خود اهمیت می دهید بستگی دارد.

مهم ترین نکته درباره این موضوع احترام به خود و شنیدن صدای دلخواه و مورد علاقه است که تا حدود زیادی میتواند در امور روزانه و رفتار های شما تاثیر بگذارد،حال انتخاب با خودتان هست که چقدر به این موضوع اهمیت می دهید.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.