چراغ پروتکت (PROTECT) یا حالت محافظت در آمپلی فایر به چه معناست؟

سجاد نوری
5 تیر, 1401
21 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
amp protect - چراغ پروتکت (PROTECT) یا حالت محافظت در آمپلی فایر به چه معناست؟

یکی از سوال هایی که در مورد قطع شدن آمپلی فایر ها بوجود می آید این است که چرا چراغ پروتکت آمپلی فایر روشن است؟آمپلی فایر سوییچ کرده است؟دلیل پروتکت کردن آمپلی فایر ها ؟

اصولا آمپلی فایر ها طوری طراحی شده اند که در صورت وجود هرگونه ایراد فنی در سایر قسمت های سیستم صوتی ،برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به قطعات داخلی آمپلی فایر و خراب شدن دیگر قطعات وارد حالت محافظت (Protect mode) می شوند.اگر چراغ آمپلی فایر شما روشن شده است ، احتمال دارد که یکی از بلندگو ها ، ساب ووفر ، کابل ها و اتصالات یا قطعه دیگری به درستی کار نکند.در مرحله اول بهتر است کابل ورودی برق  را کنترل کنید تا در برق ورودی مشکلی نداشته باشید.اولین مرحله از عیب یابی آمپلی فایری که چراغ Protect  آن روشن شده این است که کابل های خروجی صدا که به بلندگوها وصل شده است را خارج کنید.

amp protect 2 - چراغ پروتکت (PROTECT) یا حالت محافظت در آمپلی فایر به چه معناست؟

اگر با این کار چراغ protect خاموش شود می توان گفت که مشکل از یکی از بلندگوها یا ساب ووفر است. برای تعیین این که کدام یک از بلندگو ها خراب شده است می توانید به بررسی ظاهری تک تک موارد بپردازید.

اگر متوجه سوخته بودن هریک از آنها شدید احتمالاً دلیل اصلی را پیدا کرده اید ، همچنین می توانید از یک اهم متر برای بررسی عدم برخورد سیم هر یک از بلندگوها به بدنه فلزی و یا شل بودن اتصال آنها نیز استفاده نمایید.

اگر مشکل قابل ملاحظه ای در بلندگوها مشاهده نشد ، وجود پارگی یا اتصال به بدنه در کابل آرسی (RCA) که به آمپ متصل است هم می تواند موجب روشن شدن چراغ protect گردد. برای بررسی این موضوع میتوانید یک کابل آرسی که از سالم بودن آن اطمینان دارید را به رادیوپخش و آمپلی فایر خود متصل نمایید. اگر این عمل موجب خاموش شدن چراغ protect شد تعویض کابل آرسی مشکل شما را حل خواهد کرد.

برای حل مشکل روشن شدن چراغ پروتکت (PROTECT) که به رنگ قرمز در آمده و یا احتمالا سوییچ کردن آمپلی فایر و یا گرم شدن آمپ به صورت غیر معمول میوانید از موارد زیر نیز استفاده کنید :

  • از بلندگوهایی استفاده کنید که امپدانس مناسب با آمپلی فایر داشته باشد.
  • اگر اتصال کوتاه برقرار شده است بهتر است سیم کشی خود را تغییر و تصحیح دهید.
  • سیم های بلندگو را جهت جلوگیری از خطر و نویز احتمالی از سیم برق جدا ساخته و از سمت مخالف آن عبور دهید.
  • دستگاه را برای مدت کمی خاموش کرده تا به دمای کمتری رسده و خنک شود.

برای دیدن انواع آمپلی فایر چهارکانال کلیک کنید.

21 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.